بســـــم الله الــــرّحمن الـــــرّحیم

الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُور

بســـــم الله الــــرّحمن الـــــرّحیم

الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُور

بســـــم الله الــــرّحمن الـــــرّحیم

شب قدر

دوشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۱۷ ب.ظ

.:. آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن بیان اینکه در اعمال شبهای قدر مطابق سایر مسلمانان عمل می کنم و اگر کاری مربوط به مردم و نظام داشته باشم حتما آن را مقدم می دارم، تاکید کرد: رنج حماقت و خشکه مقدسی تفکر خوارج در این شب بیش از همیشه بر قلبم سنگینی می کند.

...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، گزیده پاسخ ایشان درباره اعمال خود در شب قدر بدین شرح است :

.:.  در شب قدر من هم مثل بقیه مسلمانان عمل می‌کنم. اگر کاری داشته باشم، مخصوصاً وقتی مسؤولیتی داشته باشم، باید مسؤولیتم را انجام دهم. فرض کنید برنامه‌ای به خاطر مسؤولیت مربوط به مردم و نظام است که باید انجام دهم. از آنکه بگذریم، وقت خود را به کارهایی اختصاص می‌دهم که براساس روایات بهتر است در چنین شرایط زمانی انجام شود. خودم بیشتر به مطالعه قرآن می‌پردازم. در طول سال نکاتی درباره قرآن به ذهنم می‌آید که یادداشت می‌کنم تا در فرصت‌های معیّن روی آنها تحقیق ‌کنم. شاید بیشترین کاری که می‌کنم، تحقیق در قرآن است.
بعد از آن دعاهای مأثور مخصوص شب‌قدر را می‌خوانم. یعنی دعاهایی که مشخصاً مخصوص آن زمان است.دعای مأثور، یعنی دعاهای روایت شده. مثلاً زیارت عاشورا در زمانهای معینی بیشتر فضیلت دارد. یا دعای کمیل را در شب جمعه می‌خوانیم یا دعای ابوحمزه را معمولاً وقت سحر می‌خوانند. البته همیشه می‌توان خواند. اینکه عبادتی را برای زمان معینی گفتند، مطمئناً در آن زمان فضیلت بیشتری دارد. البته شاید دلیلی دارد که ما نمی‌دانیم. به همین جهت آداب و رسوم ادعیه شب‌های مخصوص را در همان زمان انجام می‌دهیم. به هر حال نماز شب و اگر بتوانم نمازطولانی 100 رکعتی را می‌خوانم. هرمقدار وقتم اجازه دهد، استفاده می‌کنم. عبادات مستند و قابل قبول به اندازه کافی برای شب‌های قدر و همه شب‌های ماه رمضان وجود دارد.

دردی که بر قلب من در این شب بیش از همیشه سنگینی می کند رنج حماقتی است که خوارج به خاطر تعصبات کورکورانه داشتند و خود را بندگان خاص خدا می‌دانستند، انسانهایی خشکه مقدس که عهد کرده بودند تا برنامه شوم خود را در چنین شبی اجرا کنند تا به اصطلاح بیشتر به درگاه خدا مقرّب شوند! چون اینها در کنار خانه خدا با هم بیعت کرده بودند که این کار را بکنند تا صبغه الهی به کارشان بدهند. همین الان هم بعضی از بقایای فکری خوارج، زشت‌ترین کارها و قبیح‌ترین حرف‌ها را با نیت قربه الی الله در زمان‌های خاص و مکان‌های خاص علیه مخالفان خود انجام می‌دهند.با روحیه‌ای که الان از القاعده و دیگران سراغ داریم، می‌توانند چنین مناسبتی را برای خود طراحی کرده باشند. البته چون سندی ندارم، نمی‌توانم صریح بگویم. اما به عنوان فرضیه می‌توان روی آن حساب کرد. شب قدر برای من بیش از همیشه یادآور تلخی ظلم به اسلام آنهم بنام اسلام در طول تاریخ تا به امروز است که همچنان ادامه دارد.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۲/۰۵/۰۷
  • ۴۱۰ نمایش
  • محمد سعید صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی